Waarom online marketing juist in de logistiek het verschil maakt
De logistiek sector is een sector van persoonlijk contact, vertrouwen en relaties. Online marketing versterkt dat, doordat je op het juiste moment en op de juiste plek het vertrouwen wint van de juiste personen. Hoe? Dat lees je in dit artikel.
Van de gebeurtenissen op de Rode Zee tot tekorten op de arbeidsmarkt of rederijallianties die de sector op zijn kop zetten, de logistieke sector is altijd in beweging. Toch blijft in deze dynamische wereld al jaren één ding onveranderd: vertrouwen is de sleutel tot succes.
Er zijn weinig branches waar de beurzen en congressen je nog steeds om de oren vliegen, waar cold calling aan de orde van de dag is en er meer uitgegeven wordt aan papieren brochures dan aan online advertenties. Toch neemt ook in de logistieke sector de inzet van online marketing steeds serieuzere vormen aan. En dat is niet gek, want juist in een sector waar persoonlijk contact en vertrouwen zo belangrijk zijn kan online marketing het verschil maken.
Wat is online marketing?
Voordat we uitleggen hoe je met online marketing het verschil kan maken is het goed om onze definitie van online marketing te delen.
Voor ons bestaat online marketing uit alle digitale acties die je, op basis van een uitgedachte strategie, doet om een product of dienst te vermarkten. Dit kan verschillende resultaten hebben: van meer naamsbekendheid tot warmere leads of zelfs meer medewerkers.
Online marketing in de logistiek
Voordat iemand klant wordt van jouw bedrijf gaat er een lange en voor jou vaak ook onzichtbare periode aan vooraf. Tussen het eerste moment dat zij horen over jouw bedrijf, jullie als een optie overwegen en het daadwerkelijk tekenen van een contract kan er meer dan 2 jaar zitten. En: gemiddeld zijn er zo’n 3-5 personen betrokken bij die beslissing om samen te werken.
Informatie wordt vaak ingewonnen via zakelijke netwerken, websites en social media. Dus hoe vaak jij ook in München of de Ahoy staat, hoeveel belletjes je er ook aan waagt, je kan er nooit voor elke beslisser op het juiste moment zijn. En dat is precies waar online marketing jou bij helpt: jouw online content is de verkoper die nooit slaapt!*
Hoe pak je dat aan?
Welke acties binnen online marketing voor jouw bedrijf geschikt zijn, ligt aan jouw doelstellingen, doelgroep en ambities. Maar één ding herkennen wij als de sleutel tot succes: je moet het vertrouwen winnen en een autoriteit worden binnen jouw branche.
Dit brengt ons bij een aantal stappen:
1. Ontdekken wat de klant zoekt, vraagt en voelt: Ga in gesprek met jouw klanten en alle collega’s die klantcontact hebben en stel een grote lijst op: Wat zijn de meest gestelde vragen die jullie tegenkomen? Welke zorgen hebben deze klanten? Welke problemen hebben zij? Bekijk dan jouw uitingen: In hoeverre hebben jullie hier een antwoord op? En zijn die antwoorden ook terug te vinden waar de klant het zoekt?
Wij voeren regelmatig deze interviews uit voor onze klanten en dat geeft een grote meerwaarde: omdat wij objectief vragen kunnen stellen zijn klanten ook open en transparant in hun antwoorden.
2. Ontdekken waar jij goed in bent: Wat maakt jullie bedrijf uniek? Waar zijn jullie echt goed in? En waarin juist niet? Door eerlijk te zijn en te kiezen voor een specialisme wek je vertrouwen bij een potentiële klant. Het is niet voor niets dat Port-able zich specialiseert in bedrijven in de haven, daar zijn wij goed in! Ben je een klant met een webshop voor consumenten? Dan sturen we je met alle liefde door naar een ander bureau.
Als externe partner stellen wij alle vragen die nodig zijn en stoppen niet voordat ook de moeilijke beslissingen zijn gemaakt.
3. Verzamelen van de juiste mensen: Marketing is niet het feestje van één afdeling (of zoals wij in de haven vaak zien: één marketeer die ook nog eens de HR erbij doet). Iedereen in de organisatie is nodig om succesvol te zijn. Want juist die zware lading specialist met zijn ervaring in Zuid-Amerika, of die oude rot in het vak die altijd de marktontwikkelingen volgt, die zijn van grote meerwaarde en wil je een gezicht geven naar de klant toe.
Ontdek wie je nodig hebt, zet iedereen bij elkaar in een ruimte en licht je aanpak en hun rol toe.
4. Vrijmaken van middelen: Wij zien altijd kansen voor low-budget marketing oplossingen, maar een basis budget heb je nodig. Bijvoorbeeld voor een goed functionerende website, een aantal advertentiecampagnes en beeldmateriaal wat vertrouwen opwekt.
5. Aan de slag met content: Je kent de vragen van de klant, weet waar ze zoeken naar antwoorden en hebt ontdekt waar jij goed in bent. Dan is het nu tijd om aan de slag te gaan met de content. Bepaal welke content er geproduceerd moet worden, maak een planning en ga aan de slag! Van het beantwoorden van vragen op je website tot het maken van een persoonlijke video van jouw accountmanagers, elke stap draagt bij. Je hoeft niet alles in één keer te maken, als je maar elke dag een stapje verder zet.
Port-able werkt samen met specialisten in hun vakgebied: van videograaf tot tekstschrijver, wij regelen de content samen met de beste partners.
6. Meten, aanpassen en weer door: Ontdek het effect van jouw content: wat werkt er en wat werkt er niet? Geef jezelf de tijd: meestal ontdek je na 2 maanden dat potentiële klanten je content gelezen hebben of dat mensen refereren aan ‘die ene post die jij laatst deed op Linkedin’. Typisch zien wij na de inspanningen van 1 jaar resultaat in het aantal nieuwe klanten.
Uiteraard nemen we je nu in een vogelvlucht mee in de stappen om online marketing toe te passen in jouw logistieke bedrijf. Bij een samenwerking met Port-able zijn wij in iedere stap jouw partner, we nemen onze ervaring mee en samen zorgen we voor een mooi resultaat.
Nieuwsgierig naar meer? Bekijk onze referenties, of neem contact op voor een kop koffie!
*Uitspraak uit het boek “They Ask, You Answer” (2019), dat een belangrijke plek heeft in onze marketing filosofie