LinkedIn contacts

Geplaatst op

LinkedIn is ideaal voor sales en accountmanagement; het stelt je in staat jouw netwerk in kaart te brengen en maakt koude acquisitie totaal overbodig. Recent heeft LinkedIn een nieuw onderdeel gelanceerd dat ervoor zorgt dat sales nu nog makkelijk wordt; LinkedIn Contacts.

LinkedIn Contacts wil een ‘persoonlijke assistent’ zijn door onder andere contacten, mail, agenda en notities rondom één persoon bij elkaar te brengen.

Voorheen gebruikte ik LinkedIn om al om mijn contacten in kaart te brengen. Daarnaast had ik een Excel bestand waarin ik bijhield wanneer en waarover ik mensen had gesproken en zette ik herinneringen in mijn agenda wanneer ik mensen wilde bellen. Daarnaast staat mijn mailbox vol met mails van (potentiele) klanten die ik wil bewaren en staan er notities van mijn gesprekken in Evernote.
Kortom, een gesprek met een klant was bij mij op minimaal 5 plekken vastgelegd. Klinkt omslachtig, is het ook.. Vandaar dat ik ontzettend blij ben met de stappen die LinkedIn heeft gemaakt.

Wat is LinkedIn Contacts?
Door het samenvoegen van al jouw contacten en gegevens over deze contacten werkt LinkedIn als een online CRM systeem. Je kan onder andere jouw mail, agenda, telefooncontacten en Evernote notities samenvoegen zodat je één tijdlijn krijgt met informatie over jouw contact.

LinkedIn contacts
In het voorbeeld hierboven zie je (van onder naar boven) de verschillende bronnen van informatie:

  1. Hoe hebben jullie elkaar ontmoet: dit kun je aangeven binnen LinkedIn. Ook kun je toevoegen wie jullie geïntroduceerd heeft.
  2. Notitie: je kunt aantekeningen maken over jullie ontmoeting, of belangrijke informatie over jouw contactpersoon toevoegen (welk congres hebben jullie elkaar gezien, wat is de naam van zijn vrouw, etc.). Deze notitie is voor de contactpersoon niet te zien.
  3. Mail: door de koppeling met mail kun je direct zien wat het laatste contact is geweest
  4. Herinnering: Stel zelf herinneringen in om de relatie met contacten warm te houden. Wil je iemand elke 3 maanden even bellen? Ook dat stel je hier in.

Wil je graag lijsten bijhouden met leveranciers, klanten, of collega’s? Dan kun je ook gebruik maken van ‘tags’. Onder het onderdeel ‘contacts’ in het menu kun je vervolgens jouw contacten ordenen op deze tags.

LinkedIn Contacts als persoonlijke assistent
Je kunt LinkedIn Contacts heel makkelijk inzetten als persoonlijke assistent. Naast de herinneringen die je zelf kunt inschakelen geeft LinkedIn ook meldingen bij verjaardagen en bij een nieuwe functie van een contactpersoon. Zo kun je deze gebeurtenissen gebruiken om op het juiste moment contact te hebben.
LinkedIn houdt ook bij met wie je al langere tijd geen contact hebt gehad. Zo krijg je elke dag een suggestie van de personen met wie het contact aan het verwateren is en het wellicht tijd is om contact mee te zoeken.

Waar vind ik LinkedIn Contacts?
Op dit moment is LinkedIn bezig met het uitrollen van Contacts buiten de Verenigde Staten. De komende weken zal LinkedIn Contacts ook voor iedereen in Nederland worden uitgerold. Je kunt er dan gebruik van maken op een PC of via de App.
Wanneer je gebruik kunt maken van Contacts vind je op het LinkedIn profiel van een connectie een tab ‘Relationship’. Hier kun je alle informatie terugvinden over jouw contactpersoon. Wanneer je wilt instellen welke toegang LinkedIn Contacts heeft, kun je dit doen via het menu ‘Contacts’ en ‘Settings’.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *